از لحظه ای که روابط دیپلوماتیک ایران-آمریکا قطع شد شد، بعضی ها پیش بینی جنگ نظامی را بین ایران و آمریکا کردند، حتی تا امروز، اما هیچ جنگ نظامی اتفاق نیافتاده است. این درحالی بود که بسیاری از کشور ها، انقلاب اسلامی ایران را الگو قرار دادند و بسیاری از منافع آمریکا را به خطر انداختند. پایگاه های نظامی آمریکا در افغانستان و عراق و ترکیه و خاورمیانه به دور ایران چیده شده است، آمریکا همین طور با عراق و افغانستان نیز جنگ کرده است، بوش نیز ایران را تهدید و شیطانی خواند. بسیاری از خبرنگاران آمریکایی و تحلیلگران نیز گفتند که آمریکا ایران را نابود خواهد کرد، اما همگی با این سخن ترامپ که من قصد حمله ندارم سکوت رسانه ای را پیشه کردند. این درحالی بود که نیویورک تایمز، نیوز اینترنشینال و ... به نحوی اعتراف کردند که جنگ با ایران مثل جنگ با عراق نیست و حتی در صورت پیروز شدن آمریکا دیگر وجود نخواهد داشت، هرچند در ادامه اعتراف به این کردند که حتی آمریکا نمی تواند در جنگ با ایران، ایران را ببرد.

در حقیقت آمریکا نمی تواند به ایران حمله کند، چرا که اتحاد های بین المللی تغییر یافته و در صورت جنگ چین و روسیه از الان اعلام کرده اند که چین از نظر اقتصادی و روسیه از نظر نظامی به هیچ نحو از آمریکا حمیات نکرده و پاسخ خواهند داد به این عمل، از طرفی سیستم دفاعی دریایی ایران باعث آسیب بسیاری به آمریکا خواهد شد، همین طور بستن تنگه هرمز موجب آسیب بسیار اقتصادی خواهد شد.

منافع دولتی آمریکا در خطر!

چنانچه جنگ با ایران توسط آمریکا شروع شود، ایران با حمله به پایگاه های نظامی افغانستان موجب بروز خطر بسیار زیادی برای آمریکا می شود. به عبارت دیگر، دست آمریکا از منافع اقتصادی خاور میانه از طرف شرقی قطع می شود. از طرفی دیگر با حمله به اسرائیل که برای همگان معلوم است که این حمله کاملا به پیروزی ایران خواهد بود، و همین طور با حمله به عربستان سعودی، که حتی به تازگی یمن می تواند آنرا مورد حمله موشک هایش قرار دهد، به ترتیب موجب از بین رفتن منافع سیاسی و اقتصادی آمریکا خواهند شد. آمریکا بیشتر سوخت های خود را در عربستان متمرکز و در دوبی و دیگر جاها ذخیره کرده است، که با حمله ی کوچکی همه نابود می شوند که این موجب می شود با نابودی عربستان، سوخت تمام وسایل نظامی از بین برود، از طرفی سوخت داخلی هم در عرض چند سال تمام می شود و از طرفی این موجب نابودی اقتصادی دیگر کشور ها نیز می شود. از طرفی پایگاه های نظامی آمریکا در خاور میانه همگی با این حمله دچار مشکل می شوند به این دلیل که قطعا افغانستان و عراق و لبنان و سوریه و تمام متحدان ایران همچون روسیه، این پایگاه ها و حتی بیشتر را نابود خواهد کرد.

از طرفی نیروهای آبی و دریایی ایران، با حمله و بستن تنگه هرمز، قطعا موجب آسیب و به خطر افتادن نیروی های مستقر در عربستان آمریکایی و دیگر کشور های عرب شود. فلذا این عمل و دیگر عملها قطعا موجب خسارت میلیارد دلاری برای آمریکا می شود. 

چین و روسیه مجبورند از ایران دفاع کنند!

چین در خلیج فارس کشتی های تجاری دارد، به این معنا که در صورت حمله، با نیروی های آمریکایی برخورد نظامی خواهند کرد، از طرفی روسیه نیز خود با این کار وارد خطر می شود و از طرف دیگر از خیلی پیش روسیه و آمریکا با هم مشکل داشته اند. از طرفی با این کار جنگ جهانی به معنای واقعی بین ایران، آمریکا، روسیه، چین، عربستان و دیگر کشور ها اتفاق می افتد که چین و روسیه قطعا تحمل نخواهند کرد که آمریکا در خاورمیانه که یکی از منابع بزرگ نفت است،‌ تمام قدرت را به دست بگیرد.

اتحاد بین المللی تغییر یافته است

ترکیه اعلام کرده در صورت جنگ به هیچ نحو به آمریکا اجازه ورود به خاکش و یا کمک خواهی را نمی دهد. از طرفی عراق که با ایران روابط خوبی دارد از ایران دفاع خواهد کرد. البته که پاکستان به عنوان شریک تجاری چین به آمریکا اجازه ورود نظامی نخواهد داد. به عبارت دیگر، آمریکا از هیچ منطقه نمی تواند به ایران حمله کند جز عربستان سعودی که آن هم با فشار روسیه بر اوپک، و خود حمله نظامی به نفعش است از این حمایت دست بکشد. این نیز موجب می شود قرض های دولت آمریکا بیشتر شود.

عوامل جغرافیایی

ایران چون از ۴ طرف، کوهستان دارد کار را برای حمله نظامی زمینی سخت می کند. منطقه آبی نیز پر است از مین های آبی که همگی می توانند کشتی های آمریکایی را نابود کنند، بهترین اژدر نیز برای ماست که باز موجب نابودی کامل نیروی آبی آمریکایی می شود، و حتی بنابر نظرات تحلیل گران به هیچ نحو احتمال پیروزی آبی و دریایی برای آمریکا در این شرایط نخوهد بود چرا که چین و ترکیه و عراق نیز از ما حمایت خواهد کرد و همین طور روسیه به دلیل منافع خودشان.

متحدان

لبنان به عنوان یار و متحد ایران به سرعت می تواند در جنگ با کشورهایی که آمریکا در آن منافع دارد، آمریکا را از نوع اقتصادی فلج کند.

مرز ها و مناطق نامناسب

اگر از طرف جنوب که دریایی است بگذریم، می بینیم که اگر از طرف شرق ورود پیدا کنند با دشت لوت و کویر روبه رو می شوند. از طرفی اگر بخواهند از غرب بیایند ترکیه این اجازه را نداده است، پس فقط شمال می ماند که روسیه این اجازه را نخواهد داد چرا این کار یعنی از بین رفتن منافع کامل روسیه. از طرفی هرگونه ورود دیگر آنهارا با کوه های زاگرس روبه رو می کند که برای آنها می تواند مرگبار باشد چرا که سپاه چریک های کوهستانی را برای سالیان در آنجا تعلیم داده است. فلذا تنها راه، حمله هوایی است که نمی توانند فرودگاهی پیدا کنند! از طرفی بخاطر فاصله کم در تنگه هرمز، کنترل آن بسیار ساده خواهد بود پس حمله ساحلی نیز امکان ندارد.

آمریکا قطعا وارد این جنگ نخواهد شد، درحالی که رسانه ها باز بر این مطلب اسرار دارند.

محمد امین حجازی

گروه ای ام آر

منابع:

New York Times

Trumpet

MSN

The News International

Basirat

The Duran

War with Iraq Book

...