A Muslim's Review

۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

يكشنبه, ۱۷ فروردين ۱۳۹۹، ۱۲:۴۸ ق.ظ محمد امین حجازی
تکنولوژی؛ حرام است، وسیله است یا اهرم فشار غرب؛ کدام؟

تکنولوژی؛ حرام است، وسیله است یا اهرم فشار غرب؛ کدام؟

با گذشت از اینکه، واژه تکنولوژی اصلا معنایی جز آن دارد که عوام فکر می کنند، و درواقع فناوری نیست، بلکه یک نوع فلسفه و فرهنگ را داراست، اما از همین واژه استفاده می کنیم تا مقاله را ساده تر بنویسیم.

اینکه بیشتر ما فکر می کنیم می توان از آلات جدید و مدرن استفاده مناسب مناسب را برد، فکری کاملا اشتباه است! بیشتر شاید یکی از بهترین شرح هارا در این مورد، سید مرتضی آوینی در کتاب هایش داده باشد. چیزی ساخته نمی شود، جز آنکه نیازی به آن باشد و یا فکری پشت آن، مثلا چرخ برای راحت تر منتقل کردن جسم ها استفاده میشود، ولی مشکل از آنجاست که ما می توانیم ماشین ها و دستگاه ها و آلات ساده را درک کنیم، ولی نمی توانیم همین کار را در مورد دستگاه های پیچیده تر انجام بدهیم. تلوزیون فقط یک سری لامپ و مدار و یک گیرنده نیست، بلکه فرهنگی پشت آن خوابیده، مثال شاید بهتر 

ادامه مطلب...
۱۷ فروردين ۹۹ ، ۰۰:۴۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد امین حجازی
سه شنبه, ۱۲ فروردين ۱۳۹۹، ۰۲:۰۸ ب.ظ محمد امین حجازی
علوم مدرن؛ علوم تجربی: علوم الحادی

علوم مدرن؛ علوم تجربی: علوم الحادی

از قرون وسطا به بعد، علوم و نظریه های جدیدی مبنا گذاری شد، درحالی که در مدارس و داشنگاه های ما به ما آموزند که این نظریه ها، علمی بودند و از آنجایی که کلیسا مخالف علم بود، اینان در خطر کلیسا بودند، درواقع اصلا مسئله چنین نیست. علوم فیزیک و طب از بسیاری قبل وجود داشت، درواقع خود کلیسا نیز کاملا علمی بوده و معتقد به نظریه های مختلف، ولی بحثی که در علیه کلیسا وجود دارد، یکسری نظریه علمی نیست، درواقع مجموعه نظریه هایی فلسفی است.

ادامه مطلب...
۱۲ فروردين ۹۹ ، ۱۴:۰۸ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد امین حجازی