بسمه تعالی


۱۰ شهرویر ۱۳۹۷


غلام حسین کرباسچی - ۸۸

غلامحسین کرباسچی، متولد ۱۳۳۲ شهر قم، سیاستمدار، روحانی و دبیرکل حزب کارگزاران می باشد. در زمان طاغوت شاهنشاهی ۳ سال در زندان سیاسی به سر برد و پس از پیروزی انقلاب استاندار اصفهان و نماینده امام در ژاندارمری شد. در دوره ی اول دولت رفسنجانی به دعوت وزیر کشور وقت (عبدالله نوری) شهردار تهران شد. در آن زمان در هیٔیت دولت بحث انتقال پایتخت به دلیل های مختلف رایج بود که غلامحسین کرباسچی شهر تهران را قابل کنترل دانست لذا این قضیه منتفی شد. در آن زمان هاشمی رفسنجانی کرباسچی را به هیٔیت دولت می برد تا او را با مشکلات کلان کشور آشنا سازد و به زبان خودش دلیل این عمل جلوگیری از تکروی شهرداری بوده است. 
کرباسچی در طی خدمت خود به عنوان شهرداری به طور خلاصه کارهای ذیل را انجام داد:
۱- بالا بردن درآمد شهرداری
۲- هزینه کردن ۶۰ الی ۷۰ درصد درآمد شهری در کارهای عمرانی
۳- اجرای طرحهای بزرگی مثل اتوبان سازی، پارک سازی و ... 
۴- الگو شدن تهران برای شهر های دیگر
هرچند که اعمال بالا مناسب و افتخارآمیز هستند اما به دلیل نبود پشتیبانی فرهنگی و آموزش فرهنگی برای جامعه باعث دامنگیر شدن کرباسچی شد، بدین معنا که طی این عملات به دلیل نبود فرهنگ سازی کافی، کانون فرهنگی شهر از مساجد به پارک ها انتقال یافت، البته منظور از پارک ها، بدین معنا است که افزایش تعداد معتادین و تجاوزات زنجسی بین دختران و پسران در پارک ها بسیار شد، از طرفی به گفته یکی از مسیٔولین باعث شد که تهران فقیرترین شهر از نظر دینی شود. لذا به صورت خلاصه باعث شد که مساجد کم رونق شوند و نجاوزات جنسی به شدت بسیار همراه آمار معتادین افزایش یابد.
نکته ی بعدی در معایب نوع شهرداری کرباسچی این بود که کرباسچی تمام اعضای حزب اصلاحات را به پست در شهرداری رساند.
و همین طور آسیب رساندن به سیاست بانکی توسط اخذ پولهای کلان از طریق فروش مجور تراکمهای غیرعملی و مضر به ساختار شهری. در حقیقت به علاوه بر سیاست بانکی به ساختار های شهر نیز آسیب رساند.
البته یکی از مهمترین معایب سیاست های شهرداری کرباسچی، ساختن شهر به نوع پرخرج بود که باعث افزایش شدید قیمت مسکن و مغازه در ۶ ماه اول شهردار بودنش شد.
البته گفته می شود که وضع نامناسب پایتخت ایران شهر تهران وابسته به سیاست های کرباسچی داشت. به عبارت دیگر افزایش قیمت ها، افزایش آمار تجاوزات و معتادین و البته رفتار به اصلاح کرباسچی سلطنتی با شهروندان همگی به دلیل سیاست های وی بوده است. 
و به صورت خلاصه تمام اعمال منفی آن به شکل ذیل است:
۱- رشد آمار تجاوزات جنسی و آمار معتادین
۲-دوری مردم از مساجد
۳- کاغدبازی های متعدد در شرکت ها
۴- رفتار نامنساب شهرداری با مردم
۵-گرفتن مالیات اضافی
۶-اخذ پولهای کلان غیرقانونی
۷- مسلط کردن هم جناحی های خود در شهرداری
۸-افزایش قیمت مساکن
۹- رشوه گیری ادارات
۱۰ -افزایش آمار پولشویی
سرانجام در سال ۱۳۷۶ قوه قضاییه با فساد کرباسچی برخورد کرد و طی آن مرد شماره دو شهرداری ابریشم کار، معاون مالی شهرداری، معاون فنی شهرداری و شهرنفر از مناطق شهرداری مختلف تهران به اتهام فساد اخلاقی و اقتصادی و سیاسی زندانی شدند و طی این عمل ها کرباسچی به صورت متعدد توسط مردم گناهکار اصلی معرفی شد و نامه های متعددی به وزیر کشور، وزارت مسکن و دفتر رهبری انقلاب فرستاده شده که از پولشویی کرباسچی، تصرفات غیرقانونی و فروختن اراضی دولت و تراکم و افزایش مالیات انتقاد می کردند. 
البته کرباسچی که دبیرکل حزب کارگزاران و موسس آن است یکی از مافیایی ترین افراد ایرانی بود و لذا بازداشت وی باعث آسیب رسیدن به قوه قضایی می شد هرچند که قوه قضایی در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۷۷ طی دادگاهی کرباسچی را بازداشت کرد. بدین جهت تبلیغات عظیمی توسط حزب کارگزاران، روزنامه همشهری، ایران، کار، کارگر، جامعه، زن، بی بی سی، من و تو، صدای آمریکا به راه افتاد.
سرانجام، مهاجرانی، پس از جلسه ی ۵ ساعته، بازداشت را برسی و مهاجرانی که سخنگوی دولت وقت یعنی دولت اصلاحات بود با برخوردی شدیدالحنی و تهاجم های غیراخلاقی بازداشت کرباسچی را محکوم کرد. طی نامه ای به رهبری از طرف نمایندگان مجلس، نمایندگان خواستار حل مشکل از طرف رهبری شدند و رهبری نیز در جواب نامه فرمود که این بازداشت از پرونده و جریان اصلی خود خارج شده است و شما نمیایندگان باید این مشکل را حل کنید تا به قوه قضایی خدشه وارد نشود و راحل مشکل وحدت همگی با قوه قضایی است.
در همین روز ها، اتفاقی با نام سریال کرباسچی اتفاق افتاد! البته منظور این است که هر شب به مدت ۱ سال اتفاقات از شبکه های مختلف دنبال می شود و مردم این را سریال کرباسچی نامیدند. 
البته اعمالی بسیار خوفناک و زشت در این زمان که به دلیل حفظ ارزش های اسلامی نمی شود گفت، نوشته نخواهد شد.
در نهایت، اختلافات احراز شده ی کرباسچی بدین شکل بوده است:
۱- اختلاس مبلغ ۶۰۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال به نفع حزب کارگزاان سازندگی
۲- اختلاس ۷۰ میلیون ریال به نفع شخصی
۳-اختلاس ۲۵۰ میلیون ریال به نفع آقایان تاجران و تقوی منش
۴- اختلاس مبلغ ۹۰ هزار دلار به نفع نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد
۵-اختلاس مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال به نفع تعدادی از مدیران وزارت کشور به نفع شخصی
۶- اختلاس مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال به نفع آقای عظیمی نیا، صفی نیا و ...
۷-تضبیع اموال و تصرفات غیرمجاز و غیرقانونی در وجوه شهرداری به مبلغ ۳۵۹۱۱۴۸۱۹۰۰ ( ۳۵ میلیارد و ۹۱۱ میلیون و خورده ای) ریال.
کرباسچی با استناد به ماده ۴۷ قانون مجازات اسلامی با عفو، به دو سال حبس و ده سال انفصال از خدمات دولتی و پرداخت جزای نقدی و استرداد وجوه محکوم شد.
حزب کارگزاران ماجرای کرباسچی را یک ماجرای سیاسی تفسیر کرد تا به آنها آسیب بزند!
پس از گذشت یک سوم محکومیت، نامه ای به رهبر بزرگ انقلاب نوشت و خواستار عفو شد و بدین جهت پس از پرسش های متعدد و رای گیری های مختلف رهبر ادامه ی زندان را بر کرباسچی عفو کرد. 
پس از آزادی کرباسچی هیچ عمل سیاسی ای انجام نداد. لکن در هنگام رسیدن انتخابات ۸۸ مهدی کروبی اعلام کرد که اگر فرض پیروز شدن او در انتخابات انجام گیرد، کروبی معاون اول او خواهد بود و لذا کرباسچی حامی کروبی می شود در حالی که حزب کارگزران از موسوی حمایت می کرد. بدین جهت درگیری هایی در حزب به وجود آمد اما پس از مدتی پیدا شد که این عمل کرباسچی یک تاکتیک برای پیروزی موسوی بوده است. بدین سان که چون کراسچی شخصی منفور ( کسی که مردم از نفرت داشتند ) بود باعث بدبینی هایی به کروبی شد. 
این تاکتیک به شدتی موفق شد که باعث شد که در سطح جهانی از کرباسچی حقه باز ترین فرد یاد شود. کروبی از کرباسچی که به ظاهر دوست بود میدان داد و حتی در تبلیغاتش از او استفاده کرد تا حدی که گویی کرباسچی نامزد انتخابات است نه او! در کلیپ تبلیغاتی کروبی کرباسچی نقش اول را بازی می کرد!
البته چیزی که باعث شدن که کرابسچی واقعا منفور شود اختلاسات او نبود بلکه این بود که در طی برنامه ای و گفت و گویی او از تجملاتی بودن حمایت کرد البته تجملاتی بودن خوب است اگر همه بتوانیم در این سطح قرار بگیریم اما سخن بعدی او این بود که تهران شهر فقرا نیست و فقرا نباید پایتخت را به لجن خانه تبیدل کنند. این سخن بسیار بسیار تاثیر گذار بود در سطح جنوبی و فقیرنشین شهر که او را به منفور ترین شخص تبدیل کرد.
جالب است که بدانیم مهدی کروبی فقط ۱ درصد آرا را به دست آورد!!!!!