بسمه تعالی

محمد امین حجازی

۱۳ مهر ۱۳۹۷

چیزهایی که از گرای ها نمی دانیم! رب، گوجه و سیب زمینی هیچ وقت گران نبودند!!

سیب زمینی های تهرانی و اردبیلی و ارومیه و تبریز و فارس و اهواز با هم قیمت ها تفاوت دارند، سیب زمینی هایی که خرید و فروش می شود می بایست با نرخ ارز دولتی فروخته شود، از همان ابتدا همان ۴۲۰۰ تومان، و اگر می خواهید به شما حرفم را اثبات کنم می گویم که چگونه می شود سیب زمینی در شمال غربی با تهران ۱۵۰۰۰ تومن فرق دارد؟ در حقیقت سیب زمینی، گوجه و رب همگی با نرخ دولتی کار می کنند!!

شاید باور نکنید، مهم نیست چرا که من به شما حقیقت را طوری خواهم گفت که اگر باور نکنید مطمئن باشید خودتان را دارید به بازی می گیرید.

تمامی شرکت ها و تولید کنندگان دامی، تمام آن چیزی را که از خارج می خرند و یا برای تولید خرج می کنند چه از عوامل داخلی یا خارجی، با سندی که به آن ها داده شده، با دلار ۴۲۰۰ تومنی جهان گیری خریداری می کنند! ببینید کسی منکر این نیست که روغن و شیر و محصولات دامی گران شده اند، منتها مسئله ای وجود دارد و آن اینکه اگر تمامی شرکت ها از اول با همان ۴۲۰۰ که از ابتدا بوده است، خریداری می کرده اند، این افزایش قیمت یعنی اختلال در بازار کشور، آری، در حقیقت تا به حالا می فهمیم که محصولات دامی و روغن ها گران نشده اند بلکه شرکت ها و عواملی مثل مغازه داران و عوامل دیگر آنها را گران تر می فروشند، این یعنی اینکه این شرکت ها و عوامل همگی از اخلال گران بازار هستند!

منتها می رسیم به یکسری چیزهای دیگر. ببینید می فهمیم که محصولات دامی که اصلا گران نشده است. منتها میرسیم به تخم مرغ!

قبلا تخم مرغ ۵۰۰۰ هزار تومن بود و امروز ۱۰۰۰۰ هزار تومن، دوبرابر و یعنی ۱۰۰ درصد افزایش قیمت، منتها درحقیقت تخم مرغ می بایست ۶۵۰۰ تومن باشد که حتی اگر شما بگویید کمی هم مالیات و سود و فلان و غیره می شود ۷۵۰۰ تومن، و این ۲۵۰۰ گرانی از کجا آمده است؟! سال پیش تمامی تخم مرغ ها با ارز دولتی آمده بودند، ۳۲۰۰ تومن، امسال ۳۰ درصد افزایش یافته است، یعنی ۴۲۰۰  تومن، حال نکته ی جالب اینکه تخم مرغ امسال به جای انکه ۴۰ درصد افزایش یابد ۱۰۰ درصد افزایش یافته است!

منتها نکته ای دیگر نیز وجود دارد، به این سادگی نیست، جالب است بدانیم اگر دولت می گوید دلیل افزایش قیمت سیب زمینی صادرات آن بوده است، اگر سیب زمینی کم است، چگونه می شود برای شمال غربی ها سیب زمینی بیشتر از مرکزی ها است؟! خیر،‌ این یعنی انیکه مردم خودشان همه چیز را گران اعلام می کنند!