در روزهای اخیر، پس از اینکه کشتی آدریان دریا آزاد شد، بسیاری از رسانه ها به این مساله واکنش دادند. به گزارش ایرنا از سازمان بنادر و دریانوردی، دادگاه عالی منطقه جبل‌الطارق روز پنجشنبه ( 24 مرداد) طی حکمی دستور رفع توقیف آدریان دریا را صادر کرد. این کشتی هنگامی رفع توقیف شد که تنش ها میان انگلیس و ایران هنوز وجود داشت، و این تنش با توقیف کشتی انگلیسی توسط ایران، به اوج رسید تا حدی که دولت انگلیس به این واقعه واکنشی تند داد.

بردگی آمریکایی

انگلیس برای انجام دادن خواسته آمریکا، که به نوعی می خواست به ایران هشدار دهد که نفتش را نمی تواند بفروشد، کشتی ایرانی را توقیف کرد، اما این دزدی بدون جواب نماند و طبق قوانین بین المللی، ایران کشتی انگلیس را توقیف کرد، این درحالی بود که هرچند انگلیس، صدای زیادی در رسانه ها انداخت، اما میانجی به ایران می فرستاد و اعلام می کرد که دیگر نمی تواند از کشتی های خود مراقبت کند. بسیاری در داخل هم این کار سپاه پاسداران را محکوم کردند، لکن بسیاری از کارشناسان دنیا، این عمل ایران را به جا و قانونی دانستند، چرا که شرایطی که در آن انگلیس برنده یک امتیاز بود، ایران شرایط را تغییر داد و عمل را به گونه انجام داد که تبعات بین المللی می داشت، چرا که این عمل حتی می توانست اسپانیا را بر علیه انگلیس به برخورد وادار کند، همان طور که در اول ماجرا، اسپانیا این سخن را گفته بود. از طرفی دیگر، هرچه بیشتر کشتی انگلیسی توقیف می ماند، انگلیس در رسانه ها بیشتر مورد حقارت قرار می گرفتند.

حقارت انگلیسی

سپس در روز دوشنبه ۲۴ مرداد، دادگاه جبرالطارق حکم رفع توقیف کشتی ایرانی را صدور کرد. این خبر کم کم معلوم تر شد و بیشتر رسانه هارا به خود جلب کرد. تا حدی که بسیاری از کشور های دنیا به این که انگلیس چهره خود را در دنیا از دست داد، اعتراف کردند. قبل از این که گفته می شد، انگلیس یکی از قوی ترین کشور های نظامی در عرصه دریایی هست، و از طرفی هم در مذاکره معروف بود، کشتی ایرانی را آزاد کرد. شبکه فاکس نیوز، یکی از شبکه های تند جمهوری خواه، هم به این مساله واکنش داد، و گفته بود که انگلیس واقعا حقیر شده است. این حقارت معنای واقعی دارد، چرا که بعد از گذشت ۷ روز، هنوز ایران کشتی انگلیس را رفع توقیف نکرده است، و انگلیس نیز هنوز درخواستی بدین جهت نکرده است. و از طرفی، رییسی ، رییس قوه قضاییه، اعلام کرده بود، عذرخواهی نیاز است. این بدان معنا بود که این بار انگلیس در شرایطی قرار داشت  که چهره خود را از دست داده بود، هیچ کدام از یارانش هم نمی توانستند این مساله را جمع کنند. اینکه جمهوری اسلامی ایران، این عمل را به تاخیر کشانده نیز خارج از منطق نیست، دلیل این است که هرچه این مساله طول بکشد، بیشتر معلوم می شود چهره انگلیسی چه بوده و بیشتر حقیر می شود. انگلیس اکنون باید بنشیند و منتظر آزاد شدن کشتی خود باشد. دیده های جهانی منتظر آزادی همزمان بودند، اما شرایط حاضر، ایران را در مرحله ای قوی تر از انگلیس قرار داده است.