بسمه تعالی

۱۴ شهریور ۱۳۹۷


گناه کار کسی است که یاد نداد لیلا باشی


           | خیلی ها در این مدت در این باره که بازیگر سریال پدر، ریحانه پارسا عکس های مدلینگ داشته چیزهای مختلفی نوشتند و گفتند این در حالی بود که همه به نحوی حاشیه سازی می کردند! دلیل اصلی را باید در این دانست که خیلی ها اشبتاها نمی فهمند که ریحانه پارسا باید چه کار می کرد. قطعا که ما انتظار نداریم این بازیگر ۱۹ ساله ی بسیار جوان همان شخصیت لیلا باشد، لکن شخصیت لیلا در سریال پدر به شکلی بوده است که اصولا او را به محبویت رسانده است. محبوبیت حاصل او را ناخودآگاه تبدیل می کند به شخصیتی مردمی و فرهنگی. 
در این باب ما دو موضوع را باید دنبال کنیم. یک اینکه آیا واقعا لیلا را مردم دوست دارند؟ سوال مضحکی نیست، خیلی هم جالب می باشد. و دومین سوال این می باشد که الگو چطور به وجود می آید؟ و چه خاصیت هایی دارد؟

آیا واقعا لیلا را مردم دوست دارند؟

این سوال در بیشتر مواقع شما را گمراه می کند اما پس از اندکی فکر می فهمید و درک می کنید که خیر، ساده است. اگر علت محبوبیت این بازیگر وجود شخصیت لیلا است، این تضاد بین شخصیت حقیقی و ساختگی، باعث نمی شود که ریحانه پارسا منفور شود؟؟؟ این مقاله دو حوزه را تشکیل می دهد یکی در باب خود پرسش و یکی درباب پاسخ است.
پس سعی می کنیم که صریح باشیم. بسیاری از همان اول که نام بازیگر را فهمیدند حتی قبل از پایان فیلم در اینستگرام این شخصیت را دنبال کردند. از همان زمان تفاوت شخصیتی مشخص بود، پس چرا این اتفاق الان افتاد؟
ساده تر و صریح تر من سوالی دارم. آیا مذهبی بودن ننگ است؟؟؟ بله، به نظر این بازیگر ننگ است. خواننده ی عزیز سریع تصمیم نگیرید. این شخصیت از همان او ل این اخلاق و بارزه ها را داشته، لکن انتشار این عکس های مدلینگ با این توجیه که اثبات کند با شخصیت لیلا فرق دارد، یک معنا دارد و خواهشا شما خواننده ی عزیز آرام و منطقی درک کنید. این که پس از همه اینها این شخصیت از شخصیت تلوزیونیش فرار کند یعنی اینکه از آن شخصیت خوشش نمی آید یا از شخصیت اکنونیش بیشتر خوشش می آید. کاملا ساده است و منطقی. قبل از بازیگری سریال این شخصیت همین طوری بوده است که مردم الان می بینند. بعضی ها این را نادیده می گیرند. خیلی ها اعم از چپ و راست چرت و پرت می گویند، ایشان اشتباه کرده است اما نه به دلیلی که بعضی های دیگر می گویند. این شخصیت قبل از فیلم قطعا عکس هایی همین شکلی داشته است لکن این نوع عکس پس از مدتی سریعا فقط یک معنا دارد. آری صحیح است، یعنی بازیگر از شخصیت فیلمیش یا خوشش نمی آمده یا از شخصیت الانیش بیشتر خوشش می آید. این موضوع همین جا بماند که برویم سر اصل یک مطلب دیگر.

الگو

وقتی که یک شخصیت بخاطر آنچه که در فیلم گفته اند معروف می شود، یعنی مردم آن شخصیت را دوست دارند، لکن واکنش مخالف باید به این معنا باشد که شخصیت منفور شود. آیا منفور شده است؟ پس چرا بعضی ها از او حمایت می کنند؟ درست است که او مجرم نیست، چرا که نه بی حجاب است نه خارج از حجاب امروزی. پس ذات داستان را بعضی ها در نظر نمی گیرند. ذات داستان را بعضی ها در نظر نمی گیرند. البته منظورم این نیست که او گناه کار نیست، لکن گناه او هم به اندازه گناه آنهایی است که بیرون بدحجابند. همه آنها گناهکارند. باید تربیت شوند. من موافقم که بدحجابی گناه بزرگی است اما مشکل اصلی در این موضوع او نیست، در این باب مقصر اصلی آنهایی هستند که نفهمیده اند این بازیگر الگو شده است، در این باب این خانم و همه ی آنها همگی مقصر و گناهکارند و باید عذرخواهی کنند. وقتی این فرد الگو شده است یکباره پیدا می شود با ظاهری متفاوت. نمی دانم منظروم را فهمیدید یا نه اما منظورم در حالت کلی این است که دو حالت وجود دارد، یا جوان ایرانی مسلمان شیعه، بجای اینکه الگویش یک کسی باشد که سبک اسلامی ایرانی را منتشر و فرهنگ سازی کند، یک کسی است مثل همه ی آن خانم های بیرونی که همین طوری در کوچه ها سرگردان هستند با این فرق که این بازیگر دارد الان اینستگرام را می گردد! یا اینکه جوان می فهمد که من عاشق لیلا بودم ، لیلایی که نماز می خواند و پاکدامن بود نه یکی از همین بیرونی ها!
صریح بودن را دوست دارم پس بدین سان می گویم که ببینیم به بعضی ها می گویند که یک بازیگر باید شخصیت هایش متفاوت باشد، درست است لکن شما آیا قبول دارید که یک شخصیت همیشه خوب است؟ درست است ولی آقا آن در فیلم است، یعنی اینکه اگر جانی دپ دزد دریایی است در فیلم دزدان دریایی کارایٔیب، یک شخصیتی هم دارد که مثبت داشته باشد، درست است، مردم عاشق آن شخصیت درستش می شوند، الان مردم قبول دارند که لیلا شخصیت خوبی است یا نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خوب اگر بله، جانم اینکه کسی برخلاف آن خوبی باشد یعنی اینکه بد است بد! درست است، شا قبول دارید که لیلا خوب است، ولی شخصیت حقیقی ریحانه پارسا متضاد آن است و  متضاد خوبی یعنی بدی. لکن در کل مقاله آنچه که سعی می کردم به شما بگویم این بود که این  شخصیت در این باب الگوسازی گناه کار نیست بلکه گناه اصلی در آنهایی هست که هنوز به مردم یاد نداده اند لیلا باشید، من جمله به همین خانم یاد نداده بودند که رفتی بیرون برو بشو لیلا. 
و جز این یک اشتباه دیگر هم وجود دارد و آن اینکه گاهی باید داستان را بزنیم رو هوا، خانم برای فرض مثال شما دوست ندارید لیلا باشید لکن چرا به مردم توهین می کنی؟ این عمل یعنی توهین به تمام لیلا ها.