بسم الله

۱۵ آبان ۱۳۹۷

محمد امین حجازی

بعد از چند وقت نبودن، می رسیم سر یک موضوع.

آمریکا بزرگترین دزد اطلاعاتی مردم

حتما اسم سویفت را شنیده اید، و یا حتی بزرگتر از آن فیس بوک را. وقتی گفته می شود تلگرام باید بسته شود بسیاری نمی فهمند چرا، وقتی گفته می شود به جای سویفت بانک مرکزی باید یک جایگزین بیاورد بعضی ها درک نمی کنند این پست هم برای این ها ساخته شده است.


Data Theft

باراک اوباما چند سال پیش به عنوان رییس جمهور آمریکا اعلام کرده بود که سازمان اطلاعاتی امنیتی آمریکا که با اختصار NSA یا National Security Agency خوانده می شود باید با تمامی شرکت هایی که شبیه به پیام رسان هستند حتی بانکی و برنامه هایی مثل آپ یا ۷۸۰ خودمان اطلاعات مشتریان من جمله رمزهایشان، اسم هایشان و حتی دلیل انتقال پولشان را بگیرد و برسی کند.

سال ها بعد برنامه ای به نام تور که پروژه ای برای همین دلایل بود ساخته شد که بزرگترین کاری کرد من جمله ساخت سایت داک داک گو است، سایتی که برخلاف گوگل که با سازمان ملی آمریکا کار می کند، این کار را نمی کند و بزرگترین شعارش هم این است که از شما دزدی نمی کند.

منتها آمریکا آرام ننشست و در دیپ وب که جایی بود که می توانستیم آرام کارمان را کنیم بدون دزدی اطلاعاتمان سایت های پیازی ساخت، بدنی معنا که اجازه می داد قاتلان، تروریست ها، آدم دزد ها، مواد فروش ها و جانی سایت بسازند، بدین جهت طبق قوانین پروژه تور مجبور شد برای جلوگیری از اتفاقات ناخوشایند اطلاعات را به آمریکا دهد لکن داک داک گو چیزی را ساخت که الان با معنای دیپ کلیر نت (Deep Clearnet Web) می شناسیم، یعنی هم اجازه نمی داد آمریکا بدزدد هم آنیون سایت ها در جستجو ظاهر شوند. لکن آمریکا باز آرام ننشست و آنیون(پیاز) سایت های جدید با پیش شماره و لینک هایی ساخت و آنجارا کاملا بی قانون ساخت، حتی فیس بوک صفحه پیازی دارد، لذا حتی سایت های تحقیقاتی یا سیاسی که می خواهند زودتر از قوانین رد یا دور بزنند هم یک صفحه پیازی داشته باشند، پس داک داک گو هم باید سایت های تحقیقاتی نشان می داد هم پیازی هارا ممنوع می کرد، این کار را نکرد اما سایتی به نام هیدن ویکی ساخته شد که حتی سایت های غیرپیازی هم به آنجا پورتال داشتند و از آنجا وارد این سایت های پیازی می شدند.

با این همه شما در آمریکا همه چیزتان را مجبور هستید بدهید دست دولت و سازمان های امنیتی. در آینده توضیحات بیشتری خوهیم داشت. ولی نتیجه گیری کلی این است که ایران یکی از تنها کشورهایی است که فقط آی پی را مورد برسی قرار می دهد نه خود اطلاعات را و این را می شود از آنجایی دانست که طبق اصل ۲۵ قانون اساسی ایران این کارا نمی تواند انجام بدهد و سندش هم سیم کارت های شما است که فقط به دکه وصل می شوند نه به ماهواره. در این مورد توضیح خواهیم داد.