حکومت پهلوی چه در پهلوی اول و چه در پهلوی دوم، فاسد بوده است و این امری است غیر قابل انکار، چنان که استیفن کرونین(آکسفورد) در کتابش می نویسد که فساد در زمان رضا شاه مسئله ای غیرقابل انکار و در مقیاسی بسیار بزرگ بود! البته، بعضی نیز این گفته هارا دروغ می دانند، درحالی که بیشتر از ۲/۳ جمیعت ایران یا اصلا انقلاب را ندیدند یا در سنین کودکی و نوجوانی بودند، مدعی آرمانی بودن حکومت محمدرضا هستند. امروز مردم ایران از خود می پرسند کدام نظام بهتر بوده است؟

فساد در سلسله پهلوی

منوچهر گنجی، با ارائه ۳۰ سند معتبر طی تحقیقش، دربازه ۱۳ ساله، فساد را در اعضای بالامقام خانواده سلطنتی را مدعی شده بود، این چنین نوشته است که خود شاه این اسناد را که از خود مسئولانش بوده است، دروغین نامیده است! درحالی که در کنار این پرویز ثابتی، مدیر ارشد ساواک، گفته بود یکی از دلایل انقلاب قوی علیه محمدرضا فساد در حکومت بود!

در سندی از پنتاگون نیز چنین نوشته شده است که در سال ۱۹۷۷ فساد به جایی رسیده بوده است طی ۳ سال بیشتر از یک میلیارد دلار در طی فساد های سیاسی انتقال یافته است!

محمد فلی مجید از دانشگاه پنسیلوانیا نیز در مقاله اش چنین نوشته است که برای فساد در بنیاد پهلوی، مردم ایران بهای سنگینی را پرداخته اند.

از طرفی دیگر فساد در خانواده سلطنتی نیز وجود داشته است که اشرف را به عنوان یکی از فاسد ترین افراد ایران می توان یاد برد، آن چنان که در ژنف، سوییس با ۲ میلیون دلار هروئین در یک ساک دستگیر شد، و طبق نوشته های روزنامه های خارجی، اشرف تا سال ۱۹۷۹ بزرگترین قاچاقچی مواد مخدر ایران بوده است! در سال ۱۹۷۶ نیز در یک سند محرمانه از CIA، نوشته شده بوده است که اشرف و شهرام در ۲۶ شرکت مختلف سرمایه های مجرمانه دارند. حمیدرضا، برادر محمدرضا نیز از خانواده پهلوی اخراج شد که بسیاری دلیل آنرا مربوط به رسوایی های قاچاقچی بودن و معتاد بودن حمیدرضا می دانند.

روزنامه واشینگتن پست باور دارد در زمان محمدرضا شاه این فساد در ایران به مسئله جهانی تبدیل شد که بسیاری از سرویس های خارجه روزنامه ها به آن اشاره می کردند. به هرحال بیشتر اسناد مربوط نشان دهنده این هستند که بیشتر فساد سلسله پهلوی در پروژه های توسعه ای و نفتی بوده است.

جالب استکه یکی از افراد نزدیک به بانک های مرتبط به خاندان پهلوی گفته بود، ۸ نفر در ایران هستند که سردسته فساد ها می باشند. یکی از فساد های علنی این بود که بنیاد پهلوی از پرداخت مالیات معاف بود!

سلسله پهلوی همین طور با پرداخت ۱۰۰ میلیون دلار به عربستان سعودی (شیخ های نفت عربی) آنهارا راضی نگه می داشت تا قرارداد نفتی پایبند بماند و رابطه اشرف با عرب ها رسوا نشود.

از طرفی دیگر حسین فردوست (ارتشبد سابق پهلوی) نیز می نویسد که اگر محمدرضا شاه حمایت آمریکایی انگلیسی نداشت، هیچگاه قادر به کنترل کشور نبود! فریدون هویدا نیز می نویسد که ((هر بار با روبه رو شدن مشکلی جدید، محمدرضا شاه دردنیایی خیالی فرو می رفت، گاهی فکر می کردم شیزوفرنی دارد!))

علی امینی نیز می نویسد که طبق دستتوری طی سال های ۱۳۳۲ تا ۱۳۴۰ آزادی قلم و سخن گفتن در تلویزیون و روزنامه ها و در نشریات، یک آروزیی بیش نبود!)) از طرفی مینو صمیمی حزب بازی محمدرضا شاه را نیز یکی از حقه های فسادش می دانست!