به نام خداوند عظیم و متعال

*********

اما نکته ی جالب این است که اصلا ایران حقوقی به اندازه ی پنجاه درصد ندارد!!! می توانید بروید به نقشه نگاه کنید، ببینید اگر قرار بود هر ملتی مثلا با سند گذشته ی خود کار کند ما هم باید برویم بگوییم در زمان هخامنشیان ما 2/3 دنیای بدون آمریکا را داشتیم، تمام دریا ها و منابع آن ها را بطلبیم، آیا این منطقی است؟؟؟

********

روز های اخیر موضوعی در شبکه های اجنبی و مجازی منشتر شده مبنا بر اینکه ایران سهم خود را از دریای خزر فروخته است!

در واقع، روز یکشنبه، 21 مرداد در قزاقستان، سران کشور های ساحلی دریای خزر جلسه ای بر مبنای حاشیه های طلب بیشتر ایران از دریای خزر برگذار کرده اند. 

در همین هنگام بسیاری نوشتند و گفتند که ایران سهم خود را به روسیه فروخت تا از او حمایت بطلبد! محمود صادقی نماینده ی اصلاح طلب مجلس نیز جنجالی به پا کرد.

نوشته حاکی بر این بودند که ایران 50 درصد سهم خود را فروخته است! و نامش را ترکمن چای دوم گذاشتند! 

«محمود صادقی» نماینده اصلاح‌طلب مجلس در‌باره نشست رژیم حقوقی دریای خزر مثل همیشه واکنشی جنجالی داشت و با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس در جریان توافقات نیستند در توئیتر خود نوشت: «رئیس‌جمهور در حالی عازم آکتائو شده که مفاد توافقات درباره رژیم حقوقی دریای خزر در هاله‌ای از ابهام است؛ آیا راست است که سهم ۵۰ درصدی ایران به ۱۱ درصد سقوط کرده؟! آیا ترکمنچای دیگری در راه است؟ مردم بدانید! نمایندگان مجلس اصلا در جریان توافقات پشت پرده نیستند.»

گویا که آقای محمود صادقی به شدت می تواند ترسو باشد! ایشان از رییس جمهور حزب خودش نیز دفاع نکرد و سریعا گفته است که این ها به ما ربط ندارد، نوعی تخلیه میدان و از آن الفرار ها!!!

در همین حال عبدالله شهبازی، پژوهشکر تاریخی، نوشته بود که این سخنان پروپاگاندا (تبلیغ سیاسی ) پیش نیست و هیچ مبنای حقیقی ای ندارد و در این راستا گفته بود که "اگر ایران در دوران پهلوی حکومتی «ملی» بود و روابطی مشابه با هند دوران نهرو با شوروی داشت، سهم ما از دریای خزر در چند موقعیت استثنایی و عالی به سود ایران می‌توانست تعیین شود و سهمی البته نه ۵۰ درصد ولی مثلاً ۳۰- ۴۰ درصد برای ایران کسب کند. ولی حکومت رضا شاه و محمدرضا شاه پهلوی خط مقدم جبهه غرب علیه شوروی و در تحریکات و «جنگ سرد» علیه شوروی به شدت فعال بودند و بنابراین منافع ملی ما را هم در دریای خزر و هم در خلیج ‌فارس به باد دادند." 

وی همچنین در ادامه نوشت: «رضا شاهی که در عالی‌ترین و استثنایی‌ترین فرصت‌های تاریخی حتی این جربزه را نداشت که با شوروی قرارداد منعقد کند و سهمی خوب برای ایران در دریای خزر به دست آورد و در منطقه جنوبی خلیج‌ فارس نیز اقتدار ایران را تماماً، منطبق با برنامه‌های کانون‌های قدرت غربی، به نفع آل‌سعود حذف کرد.»

اما نکته ی جالب این است که اصلا ایران حقوقی به اندازه ی پنجاه درصد ندارد!!! می توانید بروید به نقشه نگاه کنید، ببینید اگر قرار بود هر ملتی مثلا با سند گذشته ی خود کار کند ما هم باید برویم بگوییم در زمان هخامنشیان ما 2/3 دنیای بدون آمریکا را داشتیم، تمام دریا ها و منابع آن ها را بطلبیم، آیا این منطقی است؟؟؟

اگر بخواهیم کمی حرفه ای سخن بچینیم، بر مبنای یک اعتقاد عامیانه، عده‌ای مدعی‌اند از آنجایی که روزگاری دریای خزر محصور بین ایران و شوروی بوده است در نتیجه فارغ از اینکه بعدا شوروی تجزیه شده و عدد کشورهای ساحلی به ۵ رسیده است، سهم کشور ما از منابع دریای خزر ۵۰ درصد و سهم بقیه کشورهای ساحلی ۵۰ درصد شوروی سابق است. البته چنین چیزی نه مبنای حقوق بین‌الملل دارد و نه مبنای منطقی (اگر نه یک کشور مثلا به اسناد مرزها ۵۰۰ سال پیشش می‌توانست مدعی منافع جغرافیایی بشه و بالعکس). اما یک استثنا وجود دارد و آن هم اینکه وضعیت بهره‌برداری از منابع بحر محصور قبل از فروپاشی یا تجزیه مشخص شده باشد.

صفراف و بی بی سی

شبکه ی صدا و سیما انگلستان با نام مخفف بی بی سی، و هزاران شبکه ی خارجی فارسی زبان دیگر در این راستا اند که با هر چه دروغ پراکنی بیشتر این موضوع را بر علیه ایران جلوه دهد.

بی بی سی، و صفراف به زبان خود صفراف قرارداد می بندند و طبق این قرارداد صفراف با دروغ گفتن به بعضی از عده از مردم که اطلاعات کمی دارند، آنها را به نظام بایستی بدبین می کرد، ( این را به هم بگویم، این چرت و پرت ها را به مادربزرگم بگویم می خندد، می گوید بابا بعضی ها ی چیزی گفتند تو چرا باور می کنی؟ منو نخندون، امتحان کردم می گما، خندید، نمی دانم بعضی ها... ).

شبکه تلویزیونی منتسب به خاندان سلطنتی انگلیس (بی‌بی‌سی) یکشنبه گفت‌وگویی با «رجب صفراُف» رئیس ‌مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه که در این برنامه تحت عنوان «عضو هیئت کارشناسی روسیه در مذاکرات قزاقستان» معرفی شد، انجام داد و صفراف در این گفت‌وگو مدعی حضورش در مذاکرات خزر در سال 1996 میلادی شد و ادعا کرد که «وقتی بحث برگزاری رژیم حقوقی دریای خزر در سال 1996 شروع شد ما و کارشناسان در روسیه برای اولین جلسه جمع شدیم که در کدام چارچوب این موضوع حل و فصل شود و همه انتظار داشتیم که ایران طبق قرارداد 1921 و 1940 میلادی درخواست 50 درصد حق خود را خواهد کرد، ولی در جلسه اول یکی از طرف ایران گفت که دریای خزر باید برابر تقسیم شود و هر یک از پنج کشور کمتر از 20 درصد داشته باشند که برای ما عجیب و غریب بود که چگونه ایران از سهم خود گذشت می‌کند.»

اصلا بگذارید این طوری بگویم، ان آقا در سوابق موجود اثبات شده که در آن مکان اصلا نبوده است، این را خودش هم اعتراف کرده است! ( نکنه اینم مثل او راننده در وضیعت خوبی نبوده، ها!!!! ) اصلا ایشان اعتراف کرده که این هیچ مبنای تاریخی ندارد و دروغی پیش نیست! ( پول را گرفته، خورده تموم شده، دیگه چه کار داره! ) 

 

انفعال دولت

اما اشتباهی که دولت مرتکب آن شد این بود که انفعال آن باعث شد وضیعت نامطلوب شود و بسیاری نسبت به نظام بدبین بشوند.

در این حالت بسیاری نوشتند که زمانی مناسبی برای این کار نبوده است. و بعضی ها نیز اعتراض کردند و گفتند که دولت بایستی نمایندگان را نیز می برده است.

همچنین بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس در واکنش به این حواشی و شایعات مطرح شده نوشت: «به نظر می‌رسد با توجه به حواشی و شائبه‌هایی که در این مدت به وجود آمده، لازم است که حتما دولت و دستگاه دیپلماسی در اسرع وقت گزارشی دقیق از محتوا و جزییات این کنوانسیون به مجلس ارایه کند تا ضمن تنویر افکار عمومی و مشخص شدن موضوع برای نمایندگان، اگر نیاز به مصوبه مجلس بود، در این راستا اقدامات لازم انجام شود و در غیر این صورت نیز دیگر مراحل قانونی آن طی شود.»